Barnet i centrum
I Højager Vuggestue har vi særligt fokus på nærvær. Derfor har to pædagoger deltaget i et forskningsprojekt kaldet "Barnet i centrum" på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU). Derved har huset tilegnet sig ny viden, og personalet er blevet mere reflekterende over egen praksis.
Nærvær
Fokus har været nærvær og samspil i voksen-barn relationen. Målet med Højagers deltagelse i projektet var at blive bedre til at være mere nærværende i samspillet med børnene samt opnå en større bevidsthed omkring børneperspektiv/voksenperspektiv.
Selvhjulpenhed
Der var fokus på, hvordan der kunne arbejdes med børnenes selvhjulpenhed i en nærværende atmosfære.
Ønsket var at opnå bevidsthed om barn/voksenperspektiv og at kunne veksle mellem perspektiverne i praksis. Dette var vigtigt, da det er i det nærværende samspil mellem barn og voksen at barnet har de bedste udviklingsbetingelser.
I praksis havde personalet fokus på:
- Nærvær i garderobe situationen
- Nærvær ved måltiderne
- Nærvær efter frokostmåltidet
- Forstyrrelser i situationer med nærvær
Hvad gjorde personalet for at sikre den nære relation og det vekslende perspektiv:
- I garderoben arbejdede en voksen med max. fire børn.
- Institutionen indkøbte nye vægophængte borde, hvor en voksen sad med fire børn.
- Strukturen omkring frokost blev ændret således, at der sad en voksen på gulvet ved børnene og var nærværende imens det resterende personale varetog de andre arbejdsopgaver på stuen.
- Personalet lavede en intern tændstikøvelse, for at synliggøre omfanget af voksenforstyrrelser.
- Deltagerne lavede videooptagelser af egen praksis som blev vist på et personale møde og også på en laboratoriedag.
- BIC var et fast punkt til personalemøderne. Her ajourførte deltagerne deres kolleger om forskningsprojektet.
- Der blev endvidere arbejdet med at skærpe opmærksomheden ift. det enkelte barn.
- Deltagerne udvalgte et bestemt barn som de havde fokus på over en tidsperiode på tre dage. Dette blev gjort med udgangspunkt i Bruners tre domæner.
Nøgleordet for projektet har hele tiden været nærvær, refleksion og bevidsthed om barn-voksen perspektiv. Det har bevirket, at alle i personalegruppen er blevet mere bevidste og opmærksomme.